In het eerste artikel over referral spam schreef ik al dat je de website van Semalt kunt bezoeken en een verzoek kunt indienen om je website te verwijderen. Mocht dat niet kunnen, of mocht je dat niet willen, dan kun je ook deze partijen in je Google Analytics rapportage uitsluiten door het instellen van een filter.
Je doet dit door een “unieke handtekening” te zoeken, die hen identificeert (en echt alleen hen!) waarop je een nieuw filter aanmaakt. In het geval van Semalt, werkt filteren op een verwijzing met het patroon “semalt.com”.
Google heeft uitgebreide instructies over het maken van filters. Lees deze vooral door.
Een paar opmerkingen over deze werkwijze:
- Hoewel de verwijzingen uit je rapporten zijn gefilterd, de bezoeken aan je website gaan gewoon door en worden opgenomen in het totaal aantal sessies dat wordt gebruikt voor voorbeelddata in Google Analytics. Als je kunt en ok weet hoe, dan is het blokkeren van deze bezoekers op webserverniveau de beste oplossing. Je dient hiervoor het .htaccess-bestand aan te passen.
- Sommige mensen menen dat het filterpatroon “semalt\.com” zou moeten zijn, omdat het om een reguliere expressie gaat. Maar Google noemt dit niet als een vereiste in hun documentatie voor enkele-domein-overeenkomsten, dus mogelijk dat zij dit automatisch voor je afvangen.
- Je zult voor iedere nieuwe craweler een nieuw filter moeten maken of aanpassen, en er zit een limiet op het aantal filters dat je kunt gebruiken. Hou altijd een ongefilterde weergave achter de hand en controleer deze minimaal eens per kwartaal. Veel bots verdwijnen weer binnen enkele maanden nadat hun effectiviteit afneemt.
[content_band inner_container=”true” no_margin=”true” border=”all” padding_top=”10px” padding_bottom=”10px” bg_color=”#eee” bg_image=”” parallax=”true” bg_video=”” bg_video_poster=””]
In deze blogserie “Hoe verwijder je referral spam uit Google Analytics?” zijn de volgende artikelen verschenen:
2. Ghost referrals verwijderen uit Google Analytics
3. ‘Enge’ crawlers zoals Semalt verwijderen uit Google Analytics
4. Bots en spiders die zich wel gedragen
5. Waarom bestaat spam referral en hoe doen ze het?
Deze serie artikelen is een vertaling van een blogpost van Mike Sullivan van Analytics Edge.
[/content_band]
[share title=”Interessant? Delen mag!” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” email=”true”]