Ok, het haalt het qua beleving niet bij een ansichtkaart van de liefde van je leven, maar als je aan e-mailmarketing doet, zorg dan op zijn minst dat het voor de ontvanger zo leuk mogelijk wordt.
Gebruik voor persoonlijke e-mails Merge tags of samenvoegvelden
Een gepersonaliseerde e-mail geeft de ontvanger het gevoel dat deze echt persoonlijk voor hem of haar bedoeld is. Hiervoor gebruik je Merge tags, in goed Nederlands kunnen we dit ook samenvoegvelden noemen. Deze term ken je misschien wel uit Word, waar je ook brieven kunt maken met gegevens uit een database.
Waarom zou ik al die moeite doen?
Dat is een goede vraag, die gemakkelijk is te beantwoorden. Goed uitgevoerde, gepersonaliseerde e-mailmarketing kan de effectiviteit van je mailing met 25-30% verhogen. En je stuurt die e-mails niet voor je hobby, toch? Je wilt er wat mee bereiken. Alle dingen die helpen om je doel beter te bereiken, zijn meegenomen. Een ander niet onbelangrijk argument is, dat gepersonaliseerde e-mails minder snel in SPAM terecht komen.
Hoe werken Merge tags en wat zijn het?
Merge tags is een term van Mailchimp, mijn favoriete e-mail service provider (ESP). Maar werk je met een andere ESP, dan zal deze ongetwijfeld ook de mogelijkheid tot personaliseren bieden, alleen onder een andere noemer.
Merge tags zijn simpele stukjes code, die verwijzen naar informatie op een andere plek.
Zo verwijst de code *|FNAME|* in Mailchimp naar de voornaam die is ingevuld in het aanmeldveld van je nieuwsbrief. Ik voeg zelf meestal nog een stukje code toe: voor FNAME zet ik de tekst TITLE. Want hoe lelijk is het, als de naam in de aanhef niet met een hoofdletter begint? Helaas zijn mensen zelf vrij slordig met het invullen van hun gegevens voor je mailinglijst. En als die mailinglijst heel groot wordt, dan heb jij natuurlijk geen zin om al die gegevens handmatig te gaan aanpassen. De code TITLE zorgt ervoor dat deze Merge tag altijd met een hoofdletter begint.
Waar vind je al die handige merge tags?
Het is natuurlijk leuk, zo’n Merge tag invoegen. Maar waar vind je ze? Want het is niet te doen om ze allemaal uit je hoofd te leren.
Je vindt de Mailchimp Merge tags op de volgende plekken:
- Daar waar je ze nodig hebt, in het opmaakscherm van je e-mailcampagne.
- In je abonnee-lijst
De Merge-tags van je abonneelijst kun je ook gebruiken in je mailing. Je kunt daar ook zelf nieuwe Merge tags aanmaken.
Een voorbeeld: voor mijn klanten die een WordPress-website door mij hebben laten maken, heb ik een (onzichtbaar) veld aangemaakt waarin ik hun huidige WordPress-versie heb genoteerd. Toen er een belangrijke update voor WordPress aankwam, kon ik mijn klanten gemakkelijk laten zien of het nodig was om deze update uit te laten voeren, zonder dat zij of ik moesten uitzoeken welke versie van WordPress ze hadden. - In de kennisbank van Mailchimp
Mailchimp heeft een uitgebreide kennisbank, waarin veel tips over de mogelijkheden van de software staan. Deze informatie kan nogal overweldigend zijn, dus mijn advies is, om eerst eens een kijkje te nemen op de pagina ‘Getting started with Merge tags’.
Test of je Merge tags goed staan!
Ok, je hebt je mailing geschreven en je Merge tags ingevoegd. Maar hoe weet je nu of het goed gaat? Het zou vervelend zijn als je abonnees een mailing krijgen met allemaal rare code.
Gebruik om je mailing te controleren daarom de Preview mode van Mailchimp.
Vervolgens kom je in het previewscherm. Klik op ‘view headerinfo’ en vervolgens op ‘view livemerge info’. Alle Merge tags vullen zich nu met de gegevens uit je database. Je kunt nu controleren of ze goed staan, en of de gegevens op de juiste manier worden gevuld. Met de pijltjes naast het ‘to-veld’ kun je door je database heen scrollen.
Welke soorten Merge tags zijn er allemaal?
Mailchimp onderscheidt flink wat soorten Merge tags:
- Merge tags voor campagnes
- Feed Merge tags
- Merge tags voor A/B Split campagnes (alleen bij betaalde accounts)
- Merge tags voor RSS-gebaseerde campagnes
- Merge tags voor personaliseren
- Merge tags voor onderwerpregels
- Merge tags voor e-mail footers
- Merge tags die je kunt gebruiken in je bevestigingsmail en op de ‘final welcome’-e-mail
- Merge tags voor lijst- en accountinformatie
- Merge tags voor ledentelling
- Merge tags voor sociale media
- Video merge tags
- Conditionele merge tags
- API merge tags
- Merge tags voor geautomatiseerde e-mails
Bekijk de Merge tag cheat sheet op de website van Mailchimp
Wil je helemaal losgaan? Deze blog van Mailchimp over advanced Merge tags gaat nog wat verder.
Niet zelluf doen?
Het is niet voor iedereen weggelegd om dit allemaal zelf te kunnen of willen doen. Soms is je technische kennis te beperkt, soms heb je er gewoonweg geen tijd voor. Je kunt BOE!media ook inhuren voor het inrichten, schrijven en optimaliseren van je e-mailcampagnes. Nieuwsgierig? Stuur me een e-mail voor een vrijblijvende offerte.