Mailchimp kondigt gratis marketing automation aan
Deze week kondigde Mailchimp, mijn favoriete tool voor het verzenden van e-mails, groot nieuws aan: marketing automation is voortaan ook beschikbaar voor gratis accounts. Dat is goed nieuws voor iedereen die meer contact wil met zijn (potentiële) klanten. Ja, ook voor jou dus.
Maar nieuwsbrieven per e-mail, daar zit toch niemand meer op te wachten?
Er wordt inderdaad gezegd dat e-mailnieuwsbrieven hun beste tijd hebben gehad en voor een bepaalde vorm is dat misschien ook zo. Iedereen kent wel de irritatie van ongevraagde mailtjes met aanbiedingen waar je niet op zit te wachten. Of nieuwsbrieven waar je je misschien wel voor hebt aangemeld, maar die bij nader inzien totaal oninteressant blijken. Ook de hoeveelheid spam die je per e-mail ontvangt, is niet echt bemoedigend om als bedrijf met deze vorm van marketing aan de slag te gaan. Toch is e-mail nog steeds een hele belangrijke methode om in contact te komen met potentiële klanten of om contact te houden met bestaande klanten. Mits je het goed aanpakt…
Persoonlijk vind ik het ontvangen van goede nieuwsbrieven helemaal geen probleem. Want ze houden me automatisch op de hoogte van het laatste nieuws van mijn favoriete websites. Of dat mailtje van de tandarts een paar dagen voordat mijn afspraak plaats vindt: best handig, toch? Maar wacht, dat laatste is toch geen nieuwsbrief? Nee dat klopt. En misschien moeten we ook af van die term: nieuwsbrief verwijst naar een communicatiemiddel dat inderdaad voor een groot deel zijn beste tijd heeft gehad. Want een medium dat alleen maar zendt en geen specifieke informatie afstemt op de behoefte van de ontvanger, daar zit niemand meer op te wachten. E-mail marketing en marketing automation, zoals het verzenden van e-mails wordt genoemd, biedt zoveel meer dan alleen een commercieel bericht of mededeling versturen. Relevantie is het codewoord van 2017.
Marketing automation biedt kansen voor zelfstandig professionals en het mkb
Neem het voorbeeld van de tandarts: zonder tussenkomst van een persoon sturen zij op een vast moment (bijvoorbeeld 4 dagen voordat de afspraak plaatsvindt) automatisch een e-mail naar de klant. Kwestie van één keer inrichten en klaar ben je. Het inzetten van marketing automation is daarom perfect voor onder andere zelfstandig professionals en kleine mkb-ondernemingen dus! Maar er zijn nog meer redenen om gebruik te maken van deze tool.
Marketing automation kun je onder andere inzetten voor:
- het sturen van een serie gepersonaliseerde e-mails aan klanten van je webshop (bijvoorbeeld aan nieuwe klanten).
- het creëren van meer bewustzijn voor het goede doel van jouw non-profit organisatie.
- opvolgen van downloads of het sturen van een aantal cursusafleveringen.
- het aankondigen of opvolgen van events.
- uitleg over software die je verkoopt, of een automatische link versturen naar een download.
- het versturen van opvolgingsberichten, afhankelijk van de actie die iemand op je mailinglijst uitvoert.
- het versturen van datumgerelateerde mails, bijvoorbeeld een verjaardag, of zoals de tandarts: als herinnering, een aantal dagen voor een afspraak.
De mogelijkheden zijn eigenlijk oneindig en helemaal aan te passen aan jouw bedrijfssituatie of marketingwensen. Wees creatief, want ingewikkeld is het zeker niet!
Marketing automation met Mailchimp
Ik werk al bijna 10 jaar met MailChimp en het is nog steeds mijn favoriete ESP (e-mail service provider). En sinds deze week ben ik nog blijer met ze: Mailchimp heeft aangekondigd dat marketing automation nu ook beschikbaar is voor gratis accounts! Dus kan of wil je geen betaalde account afsluiten? Dan is er nu echt geen excuus meer om je eerste mailcampagne met Mailchimp op te starten. Aan de slag dus!
Wellicht vind je dit ook interessant: