Welke inhoud zetten we op de homepage?

Ja, welke inhoud zetten we dan op de homepage?

Dat is een vraag die ik regelmatig van klanten krijg. Geen onterechte vraag overigens, want de functie van de homepage van websites is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd.

Vroeger toen Google nog niet bestond

De eerste Nederlandse bedrijfswebsites dateren uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Eigenlijk was webdesign toen nog vrij overzichtelijk, want echt veel kon je nog niet. Links waren blauw met een onderstreping, als je ze bezocht had waren ze paars. C’est simple. Had Microsoft met z’n Explorer 0.0 toch maar mooi voor ons bedacht.
Je surfte ermee naar het internetadres dat je had gekregen van je klant, of je gebruikte, heel geavanceerd, een zoekmachine zoals Altavista of Ilse. Of je klikte op een link op Startpagina.nl, die al heel handig al je favorieten voor je had verzameld.
Wat in de meeste gevallen gebeurde was, dat je een link had naar de homepage van de desbetreffende website. Aldaar een vriendelijk tekstje met WELKOM OP ONZE WEBSITE! en van daaruit verder navigeerde naar de pagina met de informatie die je zocht (en vaak niet vond, maar dat terzijde).

Dat WELKOM! schreeuwt je op veel homepagina’s van huidige websites nog steeds tegemoet, maar zo logisch is dat echter niet meer. De kans is namelijk klein dat de bezoeker van je website als eerste je homepage ziet. Door verbeterde zoekmachines en het gebruik van bijvoorbeeld landingspagina’s in advertenties komt de bezoeker van je website meestal meteen op de pagina waar hij of zij zijn wil: die pagina met relevante inhoud.

Heeft een homepage nog wel nut dan?

Je homepage is waarschijnlijk niet de pagina die mensen als eerste bezoeken. Je kunt je dus het nut van de homepage afvragen als iedereen op andere pagina’s op je website binnenkomt. Wat voor functie heeft zo’n pagina nog? In ieder geval meer dan je denkt, want je homepage is en blijft toch de belangrijkste pagina van je website. Het is de pagina waarmee je de eerste indruk achterlaat op de bezoeker van je site. Want wat vaak gebeurt is, dat bezoekers na binnenkomst op de deeplink alsnog naar de homepage navigeert. Het blijft de pagina waar de meeste bezoekers op vertrouwen, want ze krijgen hier een goede indruk wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Wat zoekt een bezoeker dan op de homepage?

Wat een bezoeker op de homepage zoekt is een beetje afhankelijk van het doel van je website. Dit is voor een corporate site weer anders dan bijvoorbeeld voor een blog. Ik vind het zelf altijd prettig om het vergelijk te trekken met de voorpagina van een krant of tijdschrift. Die heeft ook geen inhoud op zich, maar geeft veelal een overzicht van de belangrijkste, actuele inhoud van de krant of het blad.

Top 5 tips voor homepage elementen

  1. Je logo, identiteit en tagline
    Het is fijn om in één oogopslag te kunnen zien wat je doet. Probeer in het kort (één zin!) te omschrijven wat je doet. Maak het visueel: beeld zegt meer dan woorden.
  2. Maak duidelijk voor wie de website is
    Focus op je homepage op herkenning voor je belangrijkste doelgroep. Deze moet zich meteen herkennen in de inhoud van de homepage
  3. Heldere contactinformatie
    Het was een tijdje nogal hip om de contactinformatie op je website te verstoppen. Want stel je voor zeg dat iemand je mailt of belt, dat wil je natuurlijk niet hebben. Of wel: zorg dan dat je contactgegevens duidelijk zichtbaar of vindbaar zijn. Want zodra een klant te veel moeite moet doen dan haakt ie af. En terecht.
  4. Snelle toegang tot je belangrijkste inhoud
    Nogmaals: zoeken zorgt voor afhakers. Zorg er dus voor dat de belangrijkste inhoud van je website makkelijk gevonden kan worden. Plaats links op je homepage naar deze inhoud.
  5. Duidelijke navigatie en zoekfunctie
    Misschien een open deur, maar duidelijke navigatie en een goede zoekfunctie mag op een goede homepage niet ontbreken. Denk voordat je je website laat bouwen goed na over de navigatie en zorg voor een logische indeling.

Meer lezen?

Niet meer zo nieuw, maar daarom niet minder relevant: 113 design guidelines for homepage useability
http://www.nngroup.com/articles/113-design-guidelines-homepage-usability/

Of wat meer visueel: de homepage op een whiteboard
http://moz.com/blog/what-should-i-put-on-the-homepage-whiteboard-friday